|
Historia Żydów - starożytność
I. PLAN WYKŁADU:
- Problematyka źródeł
- Podział starożytnej historii Żydów na etapy
- Poszczególne etapy starożytnej historii Żydów - zarys ogólny
- Historia instytucji świątynnej
- Historia instytucji synagogalnej
- Historia ugrupowań: faryzeusze i saduceusze
- Historia ugrupowań: uczeni w Piśmie, herodianie, zeloci, sykaryjczycy
- Historia ugrupowań: qumrańczycy i Samarytanie
II. LITERATURA OBOWIĄZUJĄCA - Każdy student zobowiązany jest do zapoznania się z następującymi pozycjami bibliograficznymi:
- M. Rosik, Judaizm u początków ery chrześcijańskiej, Bibliotheca Biblica, Wrocław 2008.
- J. Neusner, The Emergence of Judaism, London 2004, 3-17.
- M. Peter, Dzieje Izraela, Biblioteka pomocy naukowych 11, Poznań 1996, 52-129.
- J. Maxwell Miller, J.H. Hades, A History of Ancient Israel and Judah, Philadelphia 1986, 437-474.
- M. Rosik, Początki Izraela. Biblia i archeologia o zasiedlaniu Kanaanu, w: Origines mundi, gentium et civitatum, red. S. Rosik, P. Wiszewski, Acta Universitatis Wratislaviensis. Historia CLIII, Wrocław 2001, 145-152.
- J.C. VanderKam, Wprowadzenie do wczesnego judaizmu, tłum. P. Krupczyński, Warszawa 2006, 24-64.
III. BIBLIOGRAFIA UZUPEŁNIAJĄCA - Treść wykładu można poszerzyć, zapoznając się w następującymi pozycjami bibliograficznymi:
- H. Shanks (red.), Starożytny Izrael, red. wyd. polskiego W. Chrostowski, Warszawa 2007.
- J. Bright, Historia Izraela, tłum. J. Radożycki, Warszawa 1994.
- P. Johnson, Historia Żydów, tłum M. Gody, M. Wójcie, A. Nelicki, Kraków 2000, 14-148.
- C. Schedl, Historia Starego Testamentu, t. I-V, tłum S. Stańczyk, Tuchów 1995
- J. Ciecieląg, Palestyna wczasach Jezusa. Dzieje polityczne, Kraków 2000.
- A. Mazar, Archeology of the Land of the Bible. 10 000 - 86 B.C.E., New York - London - Toronto - Sydney - Auckland 1990.
- A. Mello, Judaizm, tłum. K. Stopa, Kraków 2003, 1-20.
- R. de Vaux, Instytucje biblijne Starego Testamentu, t. I-II, tłum. T. Brzegowy, Poznań 2005.
IV. FORMA ZALICZENIA - Na koniec semestru przewidziano kolokwium pisemne składające się z 25 pytań. Celem otrzymania oceny dostatecznej należy poprawnie odpowiedzieć na 15 pytań (60%), i odpowiednio - na ocenę dobrą należy poprawnie odpowiedzieć na 20 pytań, na ocenę bardzo dobrą - na 25 pytań. Kolokwium odbędzie się w terminie uzgodnionym na pierwszych zajęciach semestru.
|
|
|